måndag 30 april 2018

Gästbloggaren: Mirza Bico (Instagram: @ellentvshow)


 
 
Hej, jag heter Mirza och jag är influencer.
 
I januari 2017 medverkade jag i ett radioprogram där vi diskuterade årets sociala medier-trender. I slutet av intervjun fick jag frågan:
 
– Vad vill du göra i framtiden?
 
Jag tänkte till en stund innan jag svarade.
 
– Jag vill skriva en bok!
 
Och av en ännu en lycklig tillfällighet i mitt liv råkade det sitta ett par bokförläggare i en bilkö till Gotlandsfärjan och lyssna på just det där programmet. Och några minuter senare fick jag ett mejl – och en tweet.
 

 
 Som ni fattar blev det också ett bokkontrakt, men att jag till en början ens tänkte tanken att skriva en bok är för att jag vet att så många undrar hur livet som influencer är. Många unga drömmer just nu om att kunna göra karriär i sociala medier och leva på det de älskar. Samtidigt som fler och fler företag ser vinsterna med att jobba med det som kallas ”influencer marketing”. De har har dock inte alltid koll på vad som gäller och hur allt funkar.
 
Detta är också främsta anledningen till att jag skrivit en bok. Jag vill dela min kunskap och erfarenhet och hjälpa fler på traven i sin ambition att bli influencer. Eller kanske bara uppnå sin dröm, vilket det ju i grund och botten handlar om. Att kämpa för det man gillar och gilla det man gör.
 
 Jag vill också visa på att livet som influencer inte bara är en räkmacka, att det faktiskt ligger hårt arbete och en hel del strategi bakom framgångarna som gjort att jag och många andra faktiskt kan tjäna pengar på våra konton och uppdateringar. Jag är 22 år idag, men började redan som 14-åring att arbeta bakom kulisserna hos Isabella Löwengrip, då mest känd som Blondinbella.
 
 Där slutade jag när mitt eget konto, @ellentvshow på Instagram, tog riktig fart. I dag är det Skandinaviens största humorkonto på nätet och mer än ett heltidsjobb. Hur många uppdateringar jag gör per dag? Ungefär 20 stycken. Alla dagar, även julafton.
 
 Efter att ha föreläst för både skolungdomar och företagsledare vet jag att nyfikenheten är stor. Och jag hoppas verkligen att min bok ska ge svar på alla de frågor som många har om hur man blir, hur man samarbetar med och hur det är att vara influencer.
 
 Vad boken heter? ”Hej, jag heter Mirza och jag är influencer”.
 
 
 
// Mirza Bico
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar